
Gezeur aan de deur? Zo kan je het voorkomen.
Stel je voor:
De deurbel gaat. Je verwacht niemand maar misschien is de huishoudelijke hulp haar telefoon vergeten? Je doet de deur open en een vriendelijke man lacht je hartelijk toe.
‘Dag mevrouwtje, voor €10 kom ik uw dakgoten schoonmaken’, zegt hij.
‘Is dat nodig dan?’, vraag je.
‘Ja mevrouwtje, het is erg belangrijk dat dit jaarlijks gebeurt. U zit toch niet op lekkage en dure reparaties te wachten?’, vervolgt hij.
Nee, daar zit je inderdaad niet op te wachten en denkt: ach die €10 zijn ook niet de kosten en gaat akkoord.
Na 5 minuten meldt de vriendelijke meneer zich weer. ‘Mevrouwtje, mevrouwtje, het is helemaal mis met de dakgoot, u heeft vréselijke lekkage. De dakgoot is lek en moet diréct gerepareerd worden.’ Je schrikt je een hoedje.
De man vervolgt, ‘de kosten voor reparatie zijn €1.000 maar als u me nu €750 contant betaald kan ik de lekkage meteen verhelpen.’
Je bent overdonderd, hebt er geen verstand van. Normaal ging je man over dit soort zaken. Je stamelt ‘maar zoveel geld heb ik helemaal niet in huis.’
‘Geen probleem, mevrouwtje. Om de hoek is een pinautomaat. Rijden we er even samen naartoe en dan zit u er vanavond weer droogjes bij.’
Je twijfelt. Wat moet je nou? De man dringt aan; ‘ze hebben voor vanavond regen voorspelt hoor, mevrouwtje.’
Je voelt je onder druk gezet en gaat uiteindelijk akkoord.
Bij terugkomst gaat de 𝘷𝘳𝘪𝘦𝘯𝘥𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 man weer het dak op, is binnen 10 minuten klaar en vertrekt zonder verdere uitleg of factuur.
Je hebt er geen goed gevoel bij. Heb je je nu laten oplichten? Je zegt maar niks tegen je dochter. Bang dat ze boos wordt want ze had je nog zó gewaarschuwd; koop niks of neem geen diensten af bij de voordeur.
Dat ze er toch wel achter komt als ze je bankafschrift ziet, ben je even vergeten.
Hoe had dit voorkomen kunnen worden?
Als eerste: weet dat je naaste zich schaamt dat dit haar is overkomen. Het voorval kan leiden tot angstige gevoelens en ze kan moeite hebben mensen nog te vertrouwen.
Plak een sticker op de deur die vermeld dat er niet aan de deur wordt gekocht of diensten worden af genomen. Dit is geen wettelijk middel maar wel een signaal voor mensen die langs de deuren gaan.
Als je naaste iets koopt aan huis, op straat of via internet van meer dan €50, heeft ze wettelijk recht op veertien dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je de verkopende partij een brief sturen waarin je afziet van de aankoop.
Wat wellicht nog het meest effectief is: maak gebruik van een draadloze digitale deurbel met camera. Met de videodeurbel houd je niet alleen het huis in de gaten maar ziet, hoort en spreek je met iedereen die aanbelt. Je hoeft de deur dus niet open te doen om iemand te spreken.
Dit zal de 𝘷𝘳𝘪𝘦𝘯𝘥𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦 mensen afschrikken.
***
Nog meer tips of ervaringen? Plaats ze hieronder